Thursday, July 7, 2011

How to deal with copycats, imitators & thieves


read the full article here.

Have you read the article?? Informative isn't it? If you didn't read it yet, take 15 minutes and read happily *smile*, okay.

I'm in the... err saya jiwa kacau. Saya hendak mulakan sesuatu tapi saya takut saya jadi copycats, imitators dan juga thieves. Oleh itu saya tangguhkan apa yang saya ingin lakukan. Tapi saya ada buat research yang tak seberapa, dekat Malaysia rasanya kakak tu seorang tapi kalau dekat overseas, memang dah ramai tapi saya masih ragu-ragu. Kira kalau saya buat jugak, saya ni copycatlah atau pencuri. Uh~~

Oleh kerana keraguan itu, saya google dan google dan terus google hinggalah saya terjumpa article di atas. Saya pernah juga frust bila ada orang buat design hampir sama dengan design saya, siap kecoh-kecoh dekat FB (oh malu sekejap).

" realize that you can’t reinvent the wheel. just as you are inspired by things around you others may be inspired by you. instead of trying to avoid being imitated, position yourself as THE trendsetter. the one whom others want to imitate." (Build A Little Biz)

Hmm...

Saya sebenarnya nak jahit macam kakak ni. Kalau nak tahu, saya selalu terkagum dengan usaha beliau. Kadang-kadang terfikir boleh ke saya jadi macam beliau. Senang cerita, sumber inspirasi saya. Tapi saya tak nak jadi pencuri.

Sekian. Annyeong~~

p/s: I just finished reading one more articles there, sangat memberi inspirasi, ideas, 'celik mata' saya.

No comments:

Post a Comment